Výrobci autonomních vozidel se chtějí zbavit odpovědnosti za nehody

Z americké Kalifornie přichází zajímavý právní precedens: pokud nebudou autonomní vozidla udržované (kontrolované, opravované apod.) Podle doporučení stanovených výrobcem, za případné chyby by nesl odpovědnost zákazník – uživatel vozidla. S návrhem přišla americká automobilka General Motors (GM), o případu informuje agentura AP.

Kalifornští regulátoři s návrhem souhlasí, mnozí se však obávají, že návrh GM umožní výrobcům autonomních vozidel vyhnout se vyplácení odškodnění za nehody a jiné problémy, zatímco zároveň neférově zatíží zákazníků.

Pokud bude nové nařízení přijato, zabrání žalobě firem za nehody, zranění či smrt způsobené vadnými autonomními vozidly, popisuje Armand Feliciano, viceprezident Asociace kalifornských pojišťovacích společností. Firmy by se mohli snadno vyhnout odpovědnosti – stačilo by, aby uživatel vozidla neměl plně dofouknutí pneumatiky nebo neměnil olej tak často, jak výrobce doporučuje pokračuje.

„Kdy naposledy jste se řídili všemi doporučeními z vašeho manuálu k automobilu?“ Ptá se ilustrativní Feliciano.

Právě určení odpovědnosti za nehody je jedna z klíčových překážek, kterou je třeba vyřešit, než samojízdné auta vůbec budou mít naději dočkat se všeobecného, ​​celosvětového osvojení. A to mají první autonomní vozidla na cesty přijít už o několik málo let.

Kalifornie je v určení zákonů důležitá země, neboť právě na jejím území probíhá tak technologický vývoj, tak především testování vozidel.

Pod současným zákonem jsou výrobci stále zodpovědní za chyby v samojízdných vozidlech vyžadujících lidského řidiče, který na systém alespoň dohlíží – i přesto, že řidiči nedodrželi zcela všechna doporučení týkající se údržby.

Pokud zákon v Kalifornii projde, bude to znamenat bezmála revoluci v americkém automobilovém právu a výrazné osekání práv spotřebitelů. Je nepravděpodobné, že by se něco takového bylo vůbec navrhlo v evropském prostředí. EU je totiž v ochraně zákazníků velmi přísná.